زیر آسمان

وب نوشت شخصی سعید اصلانی

زیر آسمان

وب نوشت شخصی سعید اصلانی

زیر آسمان

سلام به وبم خوش اومدید اینجا پاتوق نوشته ها و یادداشت هامه امیدوارم از نظراتتون بهرمندم کنید.

چگونه در تبریز یک روز خوب بسازیم؟

جمعه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۶، ۰۹:۲۴ ب.ظ

سال 1396 منتهی به سال 2018 سالی  حیاتی برای صنعت گردشگری آذربایجان و بویژه تبریز است که به عنوان پایتخت گردشگری کشور های اسلامی تعیین شده است. نمی دانم شما از چه زاویه ای با این موضوع ارتباط برقرار میکنید. شاید به عنوان یک هموطن قصد دارید از این رویداد گردشگری بازدید کنید. شاید به عنوان یک هم استانی تصمیم بگیرید تبریز را به عنوان مقصد تفریحات آخر هفته خود انتخاب کنید و شاید هم به عنوان یک شهروند تبریزی خواه و ناخواه در بطن رویداد های تبریز2018 قرار گرفته اید و قصد دارید از آن لذت ببرید. در هر حال سوالی که برای شما ایجاد می شود این است که این شهر چه ظرفیتی دارد که ما از آن استفاده کنیم. یا اگر بخواهیم به صورت دوستانه تر سوال را مطرح کنیم اینکه: چطور می توانیم یک روز خوب در تبریز داشته باشیم؟

یک کاغذ و خودکار بردارید چرا که قرار است با طعم های مختلف گردشگری در تبریز آشنا شویم تا به طبع سلیقه تان مسیرتان را از بین کوچه های تبریز انتخاب کنید.

طعم اول : گردشگری محیط زیست

تبریز بین طبیعت های مختلفی محصور است. از باغ های جنوبی تبریز تا کوهستان های رنگارنگ سرخاب در شمال تبریز دشت های ماسه ای مسیر بستان آباد با وجود شتر و ها و محیط صحرایی یکی از بی نظیر ترین موقعیت های کشور را فراهم آورده تا در فاصله زمانی کوتاه بتوانید از هر سه طبیعت استفاده کنید.

طبیعت تبریز با مجهز بودن به پیست های اسکی، تله کابین های مدرن و جاده های مناسب آماده پذیرایی از گردشگران محیط زیستی است.

طعم دوم:گردشگری مذهبی

مرتفع ترین تفرجگاه کشور عینالی است. شما می توانید از طریق تله کابین از آن بالا بروید یا مانند بسیاری از تبریزی ها با پای پیاده کوهپیمایی کنید تا به مسجد بالای آن برسید. این تفرجگاه نام خود را از مسجد عون بن علی گرفته است. مسجدی تاریخی که بنا به روایات مدفن دو تن از فرزندان حضرت علی (ع) است. تبریز امام زاده های معروفی مانند سید حمزه و سید محمد کججانی نیز دارد که در میان مردم منطقه بسیار مقبول بوده و صاحب کرامات شناخته می شوند. بارگاه سید حمزه(ع) را از لحاظ معماری و معنویت معمولا با حرم امام رضا (ع) مقایسه می کنند.

طعم بعدی:گردشگری تاریخی

بی گمان برای علاقه مندان به تاریخ ایران باستان بازدید از موزه آذربایجان، دومین موزه کشور از لحاظ تعداد اشیاء تاریخی می تواند جذاب باشد. در مورد تاریخ معاصر اما تبریز حرف های منحصر به فردی دارد. موزه قاجار و موزه مشروطه روایت گران تخصصی تری درمورد این برهه های تاریخ هستند. عمارت شهرداری تبریز که نماد اولین شهرداری کشور است با نمایش حجم بالایی از اسناد و تصاویر در مورد تبریز هم جای خوبی برای آشنایی با این شهر است.

موزه های سنجش، عصر آهن، مسجد کبود، موزه سفال، موزه تاریخ طبیعی، مسجد صاحب الامر، موزه قرآن و کتابت، موزه دفاع مقدس و خانه علی موسیو از دیگر جاهایی است که اگر وقت داشتید پیشنهاد می شود دیدن فرمایید.

طعم بعد:گردشگری فرهنگی

27 ام شهریور زادروز محمد حسین بهجت تبریزی (استاد شهریار) به عنوان روز شعر و ادب فارسی نامگذاری شده. نمی شود در تبریز گردش کنید و به مقبره الشعرا نروید. مقبره الشعرا علاوه بر شهریار مدفن صد ها ادیب و شاعر قرون مختلف مانند خاقانی و طوسی و غیره نیز هست. لذت خواندن اشعار شهریار در ساختمان زیبای مقبره الشعرا یقین بدانید صد چندان خواهد بود.

خانه ی استاد شهریار، خانه پروین اعتصامی و موزه هایی فرهنگی و هنری مانند موزه استاد بهتونی(مجسمه ساز) و موزه کارتون تبریز نیز به علاقه مندان به هنر و فرهنگ اکیدا پیشنهاد می شود.

طعم شادی:گردشگری تفریحی

اگر هدفتان از تبریز گردی یک تفریح درست و حسابی است به پارک های تفریحی تبریز حتما سر بزنید. پارک هایی مانند باغلار باغی و لونا پارک ائل گولی پر از هیجان است امکان سورتمه سواری در ائل باغی جب ائل گولی هم باید جالب باشد. قدم زدن در آرامش دور استخر ائل گولی هم از پیشنهادات رایج تبریزی ها برای گردش است. در تبریز شهر بازی های سر پوشیده بسیار مدرنی نیز در مراکز خرید مانند لاله پارک و اطلس ایجاد شده که برای علاقه مندان به این حیطه از گردشگری قطعا جذاب خواهد بود.

طعم بازار:خرید سوغاتی

شیرین ترین قسمت یک مسافرت البته برای خانم ها شاید گشت و گذار در بازار های پر و پیچ و خم یک شهر است. در تبریز اما اگر سری به بازار سرپوشیده تاریخی آن بزنید قطعا خرید حس بهتری را به شما خواهد داد. راسته های تخصصی کفش و فرش و چرم و غیره ولو به یک بار دیدنشان می ارزد. بازار تبریز در سال های اخیر به ثبت جهانی رسیده و به عنوان کهن ترین بازار سرپوشیده جهان شناخته می شود. از فضای کلاسیک هم که بیرون بیاییم مجموعه های فروشگاهی لاله پارک، اطلس و ستاره باران می توانند حس خوب خرید از مراکز مدرن را در شما به وجود بیاورند.

در هر حال خرید شیرینی های خاص تبریز از جمله قرابیه را هم فراموش نکنید.

طعم آخر: گردشگری تبریز گردی

ملانصرالدین را به جنگلی بردند. گفتند جنگل را چگونه می بینی؟ گفت درخت ها نمی گزارند جنگل را ببینم!

در انتها دعوت می کنیم در بازدید از تبریز به تبریز هم توجه کنید. خیابان هایی که روزگاری زیر گام های مبارزین مشروطه، یک روز زیر چکمه نظامیان اشغالگر روس و روزی دیگر موطن آزادی خواهان ثقه الاسلام بود نباید به این آسانی پیموده شوند. این شهر خیابان هایش کافه هایش و پارک هایش پر از حرف است، اگر به دیده حقیقت بنگریم هر قدم از تبریز یادگاریست از دیروز برایمان که گویی به ما میگوید گذشته ات پر افتخار است و به آن افتخار میکنی. ولی کاری میکنی که آیندگانت نیز به تو افتخار کنند؟


پ.ن: منتشر شده در تیتربرتر اول اردیبهشت و نشریه دیالوگ

 

۹۶/۰۱/۲۵
سعید اصلانی

تبریز

نظرات  (۱)

۰۳ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۴:۵۴ یــاسـᓄـךּ ●‿●
+

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی