زیر آسمان

وب نوشت شخصی سعید اصلانی

زیر آسمان

وب نوشت شخصی سعید اصلانی

زیر آسمان

سلام به وبم خوش اومدید اینجا پاتوق نوشته ها و یادداشت هامه امیدوارم از نظراتتون بهرمندم کنید.

مساله ملیت قومیت و نژاد

جمعه, ۷ آبان ۱۳۹۵، ۰۸:۵۵ ق.ظ

چند سال پیش نشستم و برای خودم منشور عقایدی تدوین کردم. در آنجا خودم را در محدوده سه وطن سیاسی فرهنگی  دینی تعریف کرده بودم. با گسترش دامنه مطالعات در سالهای اخیر نظرم اندکی جامع تر شد و هر سه وطن را در یک وطن جمع کردم. سوال: اصلا چرا وطن مقدس است؟ پاسخ: انسان هستی خود را از موطن می گیرد. از عصاره هایش می خورد و می نوشد و از مردمانش می آموزد. این بذل و بخشش وطن در انسان عشق را بر می انگیزاند و مسئولیتی بر گردن او می نهد. انسانی که به وطن عشق نورزد و آن را هیچ بشمارد را مزدور گویند. مادر وطن است چرا که انسان را از شیره جانش بهره مند میکند و نخستین آداب انسان بودن را به انسان می آموزد. به همین خاطر در هر مرام و مسلکی که باشید توهین به مادر و بی وفایی نسبت به او جرمیست نابخشودنی.

مام میهن سرزمینی که مرا پرورد و به من آموخت و من به او عشق می ورزم و در قبالش مسئولیت دارم. به قهرمانان سرزمینم اقتدا میکنم که میگفتند میخواهند هفت دولت زیر پرچم ایران باشد. به مردان پر افتخارش میبالم بگذار رو سیاهی اش بماند برای کسانی که خیانت کردند. آنانکه به مام میهنم خدمت کردند تفاوتی ندارد از چه سلسله ای بوده اند. ناسیونالیسم ایرانی با نژادپرستی تفاوت دارد چون اصولا مساله نژاد در میان نیست. ناسیونالیسم ایرانی بر پایه فرهنگ، خاک و تاریخ است. به مناسبت هفتم آبان / 29 اکتبر سالروز گرامیداشت کوروش کبیر این متن رو منتشر میکنم هر چند از همین حالا میدونم به خاطر تصمیماتم در این حوزه مورد انتقاد قرار میگیرم. اما بیخیال جاویدان نام ایران جاویدان باد یاد مردان ایران به امید ایران بزرگ

دوست دارم بیشتر راجب ایران و تاریخش بخونم در زیر این پست اگه مایل هستید نظرتون رو بگید تا باهم برسی کنیم هر چی که هست اصن تاریخ ایران خوب تاریخ ایران بد هر چی سپاس

نظرات  (۳)

۲۴ آبان ۹۵ ، ۲۰:۳۱ علی فریدی(رزگار)
بابت نظر قبلی که بعضی کلماتش جا افتاده معذرت میخوام کیبوردم مشکل داشت...
پاسخ:
همین که نظر میزاری برام ارزشمنده استاد فریدی گرانقدر
۲۴ آبان ۹۵ ، ۲۰:۲۷ علی فریدی(رزگار)
من جزو معدود که دو سال پیش این نصیبم شد که متن پنج صفحه منشور عقایدت رو خوندم، همون موقع هم بهت بگم بازم میگم؛ مبانی فکریت عالیه و ارزشمند هستن ولی تنها مشکلی که داری اینه که محدود فکر میکتی خیلی خلاصه و واضح در مورد همین پست باید بگم بهت بجای تفکرات ناسیونالیسمی رویکرد اینترناسیونالیسمی و بجای ایرانی بودن له شهروند جهانی بودن فکر کن....
پاسخ:
شهروند جهانی بودن با داشتن هویت فرهنگی قوی در تضاد نیست به قول یکی از اساتید اول مرحله اصلاح خود انسان است. وقتی خودت قوی باشی به صورت لوکال قوی باشی کشورت قوی باشه حتما یک دنیای قوی ایجاد خواهد شد جهانی فکر کردن زمانی به درد میخوره که نتایج عملی اون رو در اطرافم ایجاد کنم. ناسیونالیسم ایرانی با راسیزم کلی متفاوته و میشه روش کاملا حساب باز کرد.
این یعنی تعصب.من به هیچ وجه خودم رو محدود به خط و خطوط مرزی نمیکنم.
این تفکر باعث توهین به قومیت ها همچنین ازار افغان هاو....میشه.این بر خلاف چیزیه که دین از ما میخواد.البته وطنم رو دوست دارم اما ....به وطنت عشق بورز اما متعصب نباش.این حرفای پان ایرانیسم های متعصبه.
پاسخ:
چرا اینطوری فک میکنی. ناسیونالیسم یجور غرور مثبته یه حسی که باعث میشه رفتاری کنی که دیگران به تو تاریخ و سرزمینت احترام بزارن. ای تصمیم من باعث نمیشه که با یک خارجی بد رفتاری کنم بلکه باعث میشه وقتی دارم خودم رو معرفی میکنم سرم رو بالا بگیرم. در مورد افغان ها در پست قبلی نظرم رو گفتم. اونها برادران ما از سرزمین آریانا هستند که کمتر از 200 سال پیش ازمون جدا شدن
این نکته رو هم فراموش نکن که پان ایرانیسم با پان های دروغین مانند پان عربیسم و پان کردیسم و پان ترکیسم فرق داره. اونها میخان به قدرتی که هیچوقت نداشتن برسن اما پان ایرانیسم میخاد مثل مادری که فرزندانش از هم دور افتادن سرزمین های به غارت رفته اش رو پس بگیره و به همه ایرانی ها حس عزت و افتخار رو بده.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی