زیر آسمان

وب نوشت شخصی سعید اصلانی

زیر آسمان

وب نوشت شخصی سعید اصلانی

زیر آسمان

سلام به وبم خوش اومدید اینجا پاتوق نوشته ها و یادداشت هامه امیدوارم از نظراتتون بهرمندم کنید.

نبردی برای سواستوپول

يكشنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۴، ۰۷:۵۰ ق.ظ

نبردی برای سواستوپول

با اینکه زبان فیلم روسی بود ولی به دیدنش می ارزید. فیلم در حال و هوای جنگ جهانی دوم قرار دارد. حصور زنان در ارتش سرخ شوروی و داستان یک اسنایپر زن روس که در فیلم همه سختی های زندگی او را نشان میدهد. اوج سختی هایش اما نبردیست که برای حفظ سواستوپول انجام داد. ساخته ی یک کارگدان بی نام نشان به نام سریه موتریکسکی

اما سواستوپول کجاست؟

سواستوپول منطقه ای در جنوبی ترین قسمت شبه جزیره کریمه در اوکراین است. در سال 1942 درگیری سختی بین نیرو های روس  و آلمان نازی در این مکان صورت گرفت و طی آن سواستوپول اشغال  و با خاک یکسان شد اما طی عملیات ارتش سرخ در در سال های پایانی جنگ 1994 سواستوپول به خاک شوروی بازگشت و مجددا احیا شد. به صورت رسمی نه جزو اوکراین است و نه و جزء روسیه 

در قرار داد های رسمی به صورت دوژور* یکی از شهر های اوکراین شناخته میشود اما بعد از آغاز بحران شبه جزیره کریمه به تصمیم مقامات محلی به روسیه پیوست و اکنون مدتیست در قراردادهای جهانی به صورت دفاکتو** شهری از روسیه شناخته می شود.

به نظر می رسد ساخته شدن این فیلم در سال 2015 نیز به همین خاطر بوده است. بعبارت دیگر روسیه با ساخت این فیلم می خواهد نشان دهد که این منطقه که ممکن است نشانه ای از تمام سرزمین های جدا شده از جماهیر متحده شوروی نیز باشد مانند خاک روسیه است و پیشینیان روس ها چقدر تلاش کرده اند تا این مناطق را حفظ کنند. 

آنچه در این فیلم خود نمایی میکند شور و احساسیت که سعی میکند بر مخاطب مستولی شود. و یکی از نقاطی که میتوان گفت اوج احساسات در این فیلم است شعری است که دختری کوچک در یک مهمانی  با  شور و هیجانی خاص ادا میکند و مورد تشویق حضار قرار میگیرد.

شخصیت اصلی فیلم دختری روس که نمادی از سرزمین مادری روسیه است گرچه همه ی اطرافیان خود را از دست می دهد و گرچه خودش به صورت بسیار شدید زخمی می شود اما نمی میرد و می ماند و یکی از صحنه های آخر فیلم نشان میدهد که داستان را برای نسل نوین روسیه تعریف میکند.

دوست داشتم آنرا با یک دوبله و یا لا اقل با یک زیر نویس تماشا می کردم. اما قطعا بیینده ای که حتی یک کلمه زبان روسی نمیداند هم میتواند به حد کافی از آن لذت ببرد.

*دوژور : در حقیقت در حقوق شناسایی حقیقی را گویند

**دفاکتو: در واقعیت آنچه اکنون جریان دارد(اغلب در سیاست شناسایی دفاکتو موقت است)

۹۴/۰۶/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی